Manne Forssberg

Så semestrar man med barn: guide till perfektion

I begynnelsen åkte Sara och jag på strapatsrika båtluffar, hyrde rum av gamla gummor, badade från sylvassa klippor, körde bil på branta serpentinvägar och flög i 36 timmar för att komma fram till våra drömmars mål.

Sedan blev vi föräldrar och resandet förändrades i grunden.

Det blev till exempel världens företag att hyra bil eftersom man var tvungen att fixa ett babyskydd eller en bakåtvänd bilbarnstol som skulle monteras under stora umbäranden.

Man skulle checka in en vagn på flyget och sedan oroa sig för att den kanske skulle gå sönder i transporten.

Under en period var vi tvungna att undvika stränder eftersom Ruth åt all sand hon kom över.

Vi var dessutom tvungna att undvika solen till varje pris.

Det här var en smula otillfredsställande eftersom Sara och jag tycker om att bila omkring, sola stenhårt och läsa romaner när vi är på semester.

Räddningen var charterresor med barnklubb. Första gångerna var Ruth för liten för Bamseklubben, men Iris kunde gå. Sara och jag delade upp egentiden. Vi turades om att ta Ruth när Iris var på klubb. Varannan dag fick man två ljuvliga timmar. Man kunde ligga på sandstrand, exponera sig maximalt för solen och läsa massor. Det var ett andningshål. Vi hade fortfarande tillgång till lite vuxensemester. Två timmar var oceaner av tid.

Sedan blev Ruth också tre år och fick gå på klubb. Iris och Ruth lekte, gick på skattjakter och lärde känna en massa barn och vuxna medan Sara och jag låg och läste bredvid varandra på stranden.

Nu är allting förändrat igen. Vi reser utan vagn, barnen behöver inte hållas borta från solen på samma sätt och båda kan sitta på bälteskudde/ bältesstol när vi åker bil. Tiden tillsammans med barnen är samvaro snarare än passning.

När vi planerade sommarens semester lekte vi med tanken på att boka en sådan sorts resa som vi gjorde innan vi fick barn. Typ båtluff i Kroatien. Först blev vi helt exalterade inför denna mäktiga milstolpe. Sedan insåg vi att Iris och Ruth skulle vara måttligt roade av att kuska omkring, promenera i evigheter i jakt på den perfekta badklippan, åka båt på stormiga vatten och semestra utan tillstymmelse till lekplatser och jämnåriga lekkamrater.

Dessutom har liksom Sara och jag vant oss vid att ha tillgång till gym, tennisbanor, simbassänger och andra härliga faciliteter.

Barnen tycker fortfarande om att gå på klubbar och Ruth är besatt av att krama maskotar.

Nu har vi hittat semesterperfektionen. På förmiddagen tar vi sovmorgon, äter vi frukostbuffé och badar i poolen, Sedan går barnen på klubb och jag och Sara spelar tennis, motionssimmar och läser böcker. Efter en relativt sen lunch på hotellet ger vi oss i väg med vår hyrbil, vår satellit av frihet och upptäcker Gran Canaria. Vi åker till nya stränder, till städer och till fiskebyar. Vi ser berg, hav och prunkande växtlighet, Vi kuskar omkring, letar krabbor och perfekta badstället. Vi äter glass på strandpromenaden, Sedan åker vi tillbaka till hotellet för middagsbuffé och kanske lite ytterligare bad. Sedan vill barnen springa till lekrummet och hänga med sina nyvunna kompisar här på hotellet.

Vi får alltså trygghet, mys, glada barn, egentid och strapatsrik resa med många nya intryck och upptäckter. Så oerhört briljant.

’

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Dickson Stella

Mitt namn är Dickson Stella från ZAMBIA, jag är här för att ge mitt vittnesbörd om en läkare som hjälper mig i mitt liv. Jag var infekterad med HIV-virus under 2012, jag gick till många sjukhus, kyrkor för botemedel men det fanns ingen lösning, så jag tänkte hur kan jag få en lösning så att jag inte kan förlora mitt liv, jag förlorade allt jag har min man flyr från mig och tog också mina barn på grund av min sjukdom. En dag var jag i flodsidan och tänkte nästa steg att ta om det skulle hoppa in i floden så att jag helt kan lösa mitt liv eller bara tänka var jag kan gå för att få en lösning. så en kvinna går till mig och berättar för mig varför jag är så ledsen och jag öppnar allt för att berätta för henne mina historier, hon berättade för mig att hon kan hjälpa mig, det är anledningen till att hon normalt kommer hit för att hjälpa människor så att du kan botas för att hon var med i det här problemet innan, presenterade hon mig för en läkare som kastade stavar på människor och gav mig han nummer och e-post så jag ringde honom och mailade honom också. Han berättade för mig allt jag behöver ge och ger mig instruktioner att ta, vilket jag följde ordentligt. Innan jag visste vad som hände kallade han mig och berättade att jag skulle gå till medicinsk kontroll, kallad Priest Salami för dina lösningar nu vid
    purenaturalhealer@gmail.com lägg till honom på watsapp +2348105150446

2. Sofia Karlsson

Min dotter är snart 4år men jag skulle ha så svårt att lämna henne på en sån klubb. Skulle oroa mig att hon försvinner ??
    Vi ska åka med TUI (fast från England) i höst till Kreta men vet inte om jag kommer våga lämna henne… hur gjorde ni?