Manne Forssberg

Varning för VaniMeli, Twistshake och andra företag som tigger gratisreklam

”Hej vi är ett företag som tillverkar jättebra skosnören. Vi kan skicka två par mot att du lägger upp en bild på instagram och taggar oss.”

”Hej jag har skrivit en bok. Jag kan skicka ett exemplar om du pratar om den i podden och skriver ett blogginlägg.”

Det händer ganska ofta att företag och folk vill göra samarbeten med mig utan att erbjuda en enda krona i betalning. Jag brukar mest skaka på huvudet och ignorera propåerna.

Sedan finns det företag som är ännu listigare än så. De erbjuder mig att bli ambassadör eller partner för deras företag. Tanken är förstås att jag ska bli så glad och smickrad att jag går med på att göra gratis reklam för företaget i fråga.

Det finns massor av företag som jobbar på det här sättet, men de företag som allra oftast hör av sig till mig är VaniMeli och Twistshake. Gemensamt för dem är att de är väldigt ihärdiga, har många ”ambassadörer” och att deras samarbetsförslag är helt uppåt väggarna.

Nappflaskföretaget Twistshake har hört av sig säkert ett tiotal gånger de senaste åren. De rosar inte direkt marknaden med sin research. Det var ju evigheters evigheter sedan som mina barn slutade med nappflaskor. Twistshake erbjuder mig att beställa en nappflaska (produktvärde 109 kronor) mot att jag lägger upp en instagrambild. De vill även att jag ska sprida en rabattkod till mina följare.

VaniMeli säljer gosedjur, posters och barninredning. De hör av sig ibland och frågar om jag vill bli bli deras ambassadör. Om jag lägger upp bilder får jag en rabattkod på 50 procent. Eh!?!?! Jag ska alltså betala för deras produkter med både pengar och instagraminlägg? Och VaniMeli ska tjäna både pengar och räckvidd på mig? Det låter inte direkt som ett samarbete som gynnar bägge parter. Kan var det mest skamlösa förslag jag har fått.

 

Trots att VaniMeli och Twisthshake erbjuder så fruktansvärt dåliga dealar är det många som nappar. Instagram vimlar av folk som redan i profilbeskrivningen skriver att de är ambassadörer för VaniMeli eller Twistshake.

 

Folk förstår nog inte sitt värde. För större instagramkonton brukar man säga att man ska ta 50 öre per följare som betalning när man gör ett samarbete. Om en instagrammare har 30 000 följare bör hen alltså ta 15 000 kronor för ett sponsinlägg.

Mindre instagramkonton har nästan alltid mer engagemang än större diton och bör därför ta mer betalt än så. För konton som har färre än 5000 följare är en krona per följare en rimlig ersättning när man gör betalda samarbeten.

En person som har 500 följare bör ta 500 kronor för ett inlägg. Då räcker det inte med en nappflaska. Och det räcker definitivt aldrig någonsin under några som helst omständigheter med en rabattkod.

Så kallade microinfluencers är extremt värdefulla för företag men ser sällan själva sitt värde och utnyttjas därför ofta.

Så här kan man tänka om man får ett samarbetsförslag från ett företag. 

 

1. Vem tjänar mest på det här samarbetet? Nyckeln till ett lyckat samarbete är att båda parter drar lika mycket nytta av det.

2. Betalningen ska vara ungefär en krona per följare för mindre konton. Om man älskar produkterna funkar det att ta betalt i produkter men då måste produktvärdet vara minst en krona per följare. Tänk även på att produkterna är skattepliktiga om man har bestämt att produkten är betalning för ett inlägg i sociala medier. Om ett företag skickar en vara förutsättningslöst och man visar den i sociala medier är det däremot inte skattepliktigt.

3. Det är vanskligt att göra upp om ett samarbete innan man har fått känna och klämma på produkten. Tänk om den suger. Man vill inte gör reklam för något som man inte står bakom. Kräv att få prova produkten innan du tar ställning till samarbetet.

4. Även relativt små konton kan spela stor roll för företag. Tänk dig ett konto med 300 följare. Det är jättemycket människor. Skulle du ställa dig på scenen på ett torg och ropa i en megafon om nappflaskor inför 300 personer utan någon som helst betalning? Nej, det skulle du inte. Ta betalt! 

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Anna

    Någon som också märkte att Vanimelli säljer exakt likadana produkter som finns på wish samt gör exakt kopior av andra produkter som redan finns på marknaden ? Tycker detta är inte ok då de skriver på sin hemsida att allt är svensktillverkad ….

  2. Josefine Moberg

    Så bra inlägg och så BRA och klokt av dig att ta upp detta och skriva om. De frågor som du skrivit om får jag flera gånger i veckan! Och kommer hänvisa till ditt inlägg då du fick med de mesta verkligen! Super bra! Kram

  3. Mandy

    TACK TACK TACK TACK TACK!!!
    Jag blir bara dessuotm sååå trött på att se ALLA småbarnsföräldrar göra reklam för Twistshake!!! Blääää!
    Klickar bort och avföljer direkt!!

  4. Katta

    Jag handlar inte från såna ställen alls.
    1 miljon ambassadörer med samma rabattkod, hur exklusivt blir det?

    Nej tack.

  5. Sannaisabells

    Väldigt bra och viktigt inlägg! Har också blivit kontaktad av båda dessa företag och som nybörjare med Instagram och Blogg gick jag på Twistshakes tricks, är glad att jag börjat förstå mitt värde nu. Denna vecka blev jag kontaktad med det fulaste förslaget hittills från företaget bagsheaven.se, där dom ville att jag ska posta en av DERAS bilder och göra reklam för dom och om 2st av mina följare köper en väska skulle jag också få en… Så pinsamt företag och det talade jag om för dom! Tack för ett bra inlägg ?

  6. Anna

    Hej!
    Bra inlägg!
    Vanimeli har hört av sig till mig och skrivit precis det som du fick.
    Första gången skrev personen att jag verkar ha en jättebra och intressant instagram och bad då om samarbete. Men har de ens kollat på mina bilder. Nästan uteslutande om träning. Skrev ett ärligt svar och trodde de accepterade. Jag har slutat svara! Så urbota dumt!

  7. Carro

    ?? Så bra att du har valt att ta upp detta i ett inlägg. Jag har fått förfrågan flera gånger från VaniMeli om jag vill göra ett samarbete tross att jag har ignorerat deras dm.Så här svarade jag dom till slut:Hej!
    När någon kommer med ett skamligt förslag där jag blir erbjuden att köpa produkter för rabattkoder som jag sen dessutom ska marknadföra genom ett inlägg är inte diekt min grej.Ni kanske kan lura människor massa andra människor men inte mig. Sen dess har jag inte fått ett enda pm från dom.

  8. Kirsi

    Det här är viktig information och jag är tacksam för att du tar upp det. Det har hänt flera gånger att företag, som har kontaktat mig för samarbeten, senare har valt att avstå för att jag har stått på mig om att få pengar i ersättning. Det händer ju så klart att jag funderar på om jag är ute och cyklar när det gäller ersättning för samarbeten. Så, tack för att du tog upp det. 🙂 Trevlig helg.

  9. Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare & doula

    Så sant, något många inte vet är att Twist Shake dessutom strider mot WHO-koden (Världshälsoorganisationen) som förbjuder företag att dela ut nappflaskor och dylikt, anordna tävlingar osv. Varje gång man ställer upp med sitt namn och tar emot TS så tar man alltså samtidig och stider mot detta. De är anmälda av bland annat hjälpmammor och övriga. Jag skulle vara försiktig som nybliven föräldrar att nappa på detta.

    Gällande VM så slänger de sig över nyblivna mammor, är man helt nybliven förälder ute på instagram och lycklig över sin bebis är det verkligen inte konstigt om man känner sig ”hedrad” och nappar på något sådant här. Nej fy för båda dessa företag.

    I VM är det också så att varje ambassadör får extra rabatter när någon nappat på din rabatt som ett slags poängsystem (hört från de som varit ambassadör) så är helt sjukt system typ som pyramidspel eller liknade.

stats